نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3908
-
الف
+

درخشش فلم های ترک زبان ایرانی در ترکیه

جشنواره «روزهای فیلم ترکی در سینمای ایران» در استانبول به کار خود پایان داد.

جشنواره «روزهای فلم ترکی در سینمای ایران» با حضور کارگردانان ایرانی در استانبول برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، جشنواره «روزهای فلم ترکی در سینمای ایران» از جمعه ۱۶ قوس(آذر) تا سه‌شنبه ۲۰ قوس با حضور کارگردانانی از ولایت های تبریز، ارومیه و اردبیل در سینما «یشیل چام» استانبول برگزار شد

فلم های «ائو»، «او»، «سارای»، «سویوق»، «آغلا»، «اردک»، «آق گول»، «اکسیکلیک»، «حیوان، قفس»، «قارا یول»، «سلاخ»، «پل»، «سارانین سسی»، «سورمه لی قیز»،«سازاق»، »اونوتماق؛ یارا»،«من عصمتم»، «قارلی داملار»، «قارلی یوللار» و «سوزسوز عاشیق» از جمله فلم های به نمایش در آمده در این جشنواره بودند.

«رضا صیامی» رئیس سابق انجمن سینمای جوان اردبیل در حاشیه برگزاری این جشنواره با اشاره به آغاز موج جدید ساخت فلم های ترکی زبان در ایران گفت: کارگردانان زیادی مثل «رضا میرکریمی»، «کمال تبریزی»، «جعفر پناهی»، «ابراهیم حاتمی‌کیا» و... هستند که با وجود متولد شدن در مناطق ترک‌زبان ایران تا اکنون به زبان فارسی فلم ساخته‌اند، اما با شروع موج جدید فلم های ترکی زبان علاقه‌مند به ساخت این فلم ها شده‌اند.

وی ادامه داد: در فلم کوتاه مشکل زبان نداریم، اما در فلم های بلند زیر‌نویس مردم را خسته می‌کند. حتی خواندن زیرنویس فارسی هم برای آن ها سخت است.

این فلم ساز اردبیلی افزود: پتانسیل فلم های ترکی ایران آنقدر زیاد است که به صورت مستقل از مرزها رد می‌شوند و در جشنواره ها به صورت پررنگ حضور می‌یابند.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نه چندان دور فلم های ساحه ترک‌نشین ایران علاوه بر زبان، از نظر موضوعی هم مربوط به آذربایجان باشند.

با فلم های ترک زبان ایران، حس غریبگی نداریم

«احسان کابیل» نویسنده و محقق ترک تاریخ سینما نیز گفت: با فلم های ترک زبان ایران، حس غریبگی نداریم.

وی افزود: فلم های ترک زبان ایرانی نشان می‌دهند که این مرزهای جغرافیایی اهمیت ندارند و معتقدم برنامه‌های این چنینی برای درک مشترک و متقابل دو فرهنگ قدم خوبی هستند.

«رضا اویلوم» کارگردان ترک و محقق تاریخ سینمای ایران نیز در بخشی از جشنواره «روزهای فلم ترکی در سینمای ایران» با ابراز تاسف از اینکه مرزهای سینمای ترکی را به ترکیه محدود می‌بینیم، گفت: مرزهای سینمای ترکی بسیار بیشتر از چیزی است که می‌دانیم و دیدن سینمای ترکی در محدوده ترکیه ناشی از جهالت فرهنگی ماست.

وی افزود: فلم های ترک زبان ایرانی را باید زیر بیرق سینمای ایران مطالعه کرد، چرا که در تمام این فلم ها رد‌پای «کیارستمی»، «فرهادی» و... دیده می‌شود.

وی ادامه داد: چنین جشنواره‌هایی می‌تواند آغازگر فعالیت‌های مشترک سینمای دو کشور ایران و ترکیه و در نتیجه ترکیب این دو سینما با هم شود.

ایلنا نوشت : این جشنواره با حمایت بخش فرهنگی شاروالی استانبول و با حضور کارگردانانی از شهرهای تبریز، ارومیه و اردبیل از کشور ایران در استانبول برگزار شد.

م ح/ب م

نظر شما
ارسال نظر